fredag 17 juli 2015

Long time ago!

Ojoj nu är det väldigt längesen jag skrev här. Har hunnit med lite semester också. Vi började vår färd upp till Dalarna där vi stannade på en liten mysig camping i kopparberg.  Två nätter var vi där. Vandrade en trevlig vandring i samhället runt gruvan mm. Hundarna var helt slut efter 1,5 tim i koppel...nyttigt. Enda nackdelen var stora svärmar med knott!!! Sen styrde vi kosan mot Borlänge och Trollsjön,  till Maria, min goa kusin. Där var det supermysigt,  god mat och dryck och mycket gos med hundarna,  som hon skämmer bort.

Som vanligt kom solen och värmen till Dalarna!

Efter ett par fina dagar hos Maria åkte vi vidare mot Hälsingland,  med ett litet stopp på vägen hos min farbror och faster i deras supermysiga stuga. Alltid lika roligt att träffas. Framme i Färila installerade vi oss på samma camping som förra året. Och vi var även nu ensamma.  Helt perfekt,  stora gräsplaner,  nära skogen och inhägnat! Det är idrottsplatsen där uppe som har några stugor och platser för husvagn.  Kan inte bli bättre för hundarna.

Mycket bus
Skidbacken i Järvsö , det närmaste jag kommer en skidbacke. Strålande utsikt!

Underbart väder hade vi hela tiden, över 30 gr och strålande sol. Årets första bad inträffade också,  i Ljusnan och 15 gr i vattnet...det svalkade bra. Hittade även en underbar liten sjö som var något varmare.

Mysigt!

Det var inte mörkt många timmar däruppe .
Det är underbart i norrland på sommaren , men vintern är för lång för mig!

Mycket gott hann vi med också , denna på Lill-Babs café i Järvsö . Hundarna skötte sig fantastiskt bra i värmen och långa stunder i bilen.  Hemresan var lite dryg för dem och ffa Önska började ledsna då. Sov över på ett ställe i Dalarna på vägen hem också och sista delen av resan var det lite svalare .

Efter nästan två veckor i husvagn körde vi då över bron och vardagen kunde börja igen.  Vädret har varit fint hela semestern och sen vi kom hem var det lagom varmt och soligt.  Har återupptagit träningen igen och ska köra seriöst nu fram till nästa semester då hundarna ska vara på sitt hotell i två veckor.  Hoppas bara detta går bra med den lilla också...känns lite i hjärtat det.! Ninja och jag kör lite högre moment,  det går hyfsat bra...och kanske vi får till en start. Med Önska har jag börjat sätta ihop lite moment,  apporteringar bla. Har kört mycket hålla fast och gripa snabbt...farten finns så den tränar vi inte så mycket på. Tramptarget och nostarget,  plats med hakan i backen.  Sitt och ligg med störning.  Och stadga i det mesta. Har även börjat köra lite kedjor och i början blev hon lite frustrerad över att inte belöningen kom snabbt nog,  nu vet hon att den kommer.Spårat en del apellspår har vi gjort och det går fint. Hon är ju en turbohund med allt vad det innebär,  låter väldigt mycket för den mesta,  men inte under träning som tur är.

Jag skulle allt vilja ha de norrländska skogarna utanför knuten. Oj vilka spårmarker!!

Nu är det lite jobb som gäller men varvat med ledighet.  Och nästa vecka kommer barn och barnbarn på besök till stugan. Ska bli härligt.

Ha det gott i sommaren!

Kram från mig och sessorna!