lördag 10 maj 2014

Det går verkligen upp och ner!

Ja det här med hundträning är ju som livet självt. Ena dagen en dans på rosor för att nästa dag inte ens vara en liten regndans. I torsdags var det vår traditionella träning på Stenungsund bk. Vädret var ju verkligen inte på vår sida,med fullständigt ösregn i flera timmar. Och ju blötare och frusnare man blev, ju mer skönk motivationen hos både mig och min blöta hund. Men plats skulle vi ju lägga. Jag la Ninja mellan två hundar och traskade iväg, regnet ökade igen och minuterna gick. När det hade gått strax över tre minuter hördes ett knak från skogen, och min hund drog i full fart dit!!! Fan fan fan tänkte jag. Hon vände vid skogskanten och kom till mig, och vi la om och lyckades. Min dag och kväll var totalt förstörd. Då kunde jag inte se något positivt i vår träning, allt blev svart. DET är en stor nackdel som finns i mig, trots att jag läser tävlingspsykologiboken ofta!!! Istället för att se det lilla positiva som var, att hon låg i regn i tre minuter, att hon inte drog till nån annan hund, så ser jag bara det att hon gick upp. Trodde då att all vår träning var förstörd, som vi kämpar med detta moment!! Dagen efter hade regnet dragit bort och lite av mina nattsvarta tankar också. Jag och en komppis Hélena tog en tur till Vänerborgs Bk för lite träning och trevlig lunch. Och VILKEN träning det blev :-) Kommendering på hela programmet, som gick jättebra, och plats med Nova två gånger, varav sista gången över fyra minuter. Ninja tittade sig lite omkring i början men la sen ner hakan och låg som ett skolexempel. Hon vet hur man får matte på rätt köl igen den tjejjen ;-). Det var två lyckliga hundförare som åkte hemåt på eftermiddagen, och två trötta hundar såklart. Nya lukter och nya miljöer och träningskrav det tar på de små hjärnorna det. Så nu känns det positivt igen, och jag har återigen lärt mig att har jag ingen motivation så har inte Ninja det heller, såklart!! Man glömmer och man blir aldrig för gammal för att lära igen, det är en sak som är säker. Så nu kämpar vi på igen, och håller alla svarta tankar borta och spelar upp en fin motivationsfilm i hjärnan varje kväll :-)

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida