söndag 4 maj 2014

Vår!!!

Våren har intagit vår gård med stormsteg nu, allt är grönt och skönt. Inte för att det varit någon vidare vinter i år men visst är det skönt ändå? Ormarna har krupit fram ur sina gropar och vår kattpojke Zlatan gör allt för att bita ihjäl dom. Fantastisk jägare den katten, hugger huvudet av huggormar till och med :-( Ja hellre hittar jag halva ormar överallt på gården än ringlande levande! Hästpojkarna har varit på sommarbete i två veckor, och det är rekord. Jag brukar släppa dom så tidigt som möjligt, men aldrig tidigare än slutet av April. Sessan och jag är inne i en mycket harmonisk period, där vi är sams om det mesta, både i det dagliga livet och i träningen. Fick ett gott råd av min hundkompis Carin som jag försöker följa:
Peppa henne ALLTID, bråka inte utan gör om gör rätt och var lugn
Carin har erfarenhet då hon har en hund med ungefär samma lynne och tänk som Ninja. Det är inte alltid lätt det här med hundträning må jag säga. Min förra hund var en Malinoistik som var som en Ferrari!! Full gas, full fart hela tiden, kom det ett kommando....japp då provade hon vad jag menade, var det fel så gjordes det om i samma tempo tills det blev rätt:-) Trial and error, verkligen. När allt föll på plats var hon ju en fantastisk tävlingshund som blev 13 år och 19 dagar. Ers Höghet Ninja är mer som en lugn, stabil Volvo, med några ingenjörer inbakade i motorn/hjärnan. En TÄNKANDE hund, som inte snurrar till det. Lyssnar på orden och kan hon dem så blir det rätt, om inte i turbofart så ändå ganska fort när det sitter, och jag är då inte heller som en Ferrari nu förtiden så vi kanske matchar varandra bra? Men hon chansar INTE på vad jag menar, utan lyssnar och förstår. Däremot är hon en kan själv hund med gott självförtoende, och är jag orättvis och kräver mer av henne än hon kan eller förmår, då stänger hon av och pekar finger åt mig.....kryp själv då kärring om inte mitt duger, eller så har hon bara gått sin väg vid konflikter. Kvar stod jag och slet mitt hår och grät....tills allt började falla på plats. Som jag, peppar peppar hoppas och tror att det börjar göra nu? Hur som helst så har denna svarta fina hund intagit mitt hjärta och jag hoppas jag har lika stor plats i hennes så blir det nog bra till slut!

1 kommentarer:

Klockan 6 maj 2014 kl. 12:20 , Blogger Unknown sa...

Det är så ömsesidigt mellan er.... ;)
Alla par gnabbas.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida